Situace s elektro automobily v Česku
Jak je v Česku rozšířená "autoelektromobilita"? Zatím není příliš růžová. Když si totiž nějaké to ekologické vozítko chcete pořídit, nemáte moc na výběr. K prodeji jsou jen dva modely. Další si alespoň můžete vyzkoušet v půjčovně. A nabíjení také není snadné.
Elektromobily jsou hit. Alespoň tak to vypadá podle mnoha světových automobilek, která nás denně zásobují zprávami o pokroku na poli vozů poháněných jen elektřinou. Realita je ale trošku jinde. Zatím je totiž většina vozů ve stádiu testů. Přitom svůj elektromobil plánuje už i mladoboleslavská Škoda. Nejdříve chce ale prototyp elektřinou poháněné octavie vyzkoušet v několika desítkách kusech a vyhodnotit její klady i zápory. Totéž se chystá učinit i švédský Saab se svým vozem. Mercedes-Benz má zase želízko v ohni v podobě elektrického supersportu SLS AMG e-cell, který chce ukázat, že elektřina umí být i zábavná. Podobně jako americká Tesla. Ta své sportovní modely Roadster prodává. A chystá se i na elektrický sedan.
Do Česka se dostala také dvojice elektromobilů Peugeot iOn a Citroën C-Zero. Jde o totožné vozy koncernu. První jmenovaný se podobně jako Smart sice nedostal do ceníků, ale zatím slouží hlavně k propagaci spolupráce automobilky s elektrickým gigantem ČEZ. Ten totiž dostal přislíbeno 10 kusů do vlastního užívání, další rok má dostat až 55. V ceníkové nabídce Peugeotu ale iOn stále chybí. Jediným dostupným elektromobilem je tak zatím Citroën C-Zero. Kompaktní vůz s prostorem pro čtyři cestující a minimum zavazadel má už svůj oficiální ceník a můžete si jej tak objednat. Cena je ale hodně vysoká. Auto začíná na částce 739 900 Kč bez DPH. Když už si elektromobil pořídíte, můžete se připravit na problémy s jeho nabíjením. Stojany se sice rozšiřují po Praze poměrně rychle. Například společnost RWE otevřela v metropoli dvě dobíjecí místa mezi prvními na pražském Chodově a Černém mostě. Nutno však dodat, že další vznikají jako houby po dešti. Z klasické zásuvky se elektromobily dobíjí poměrně dlouho. Většinou to zabere 6 až 8 hodin.
Jaká nás tedy čeká "elektromobilní" budoucnost? Firmy jako RWE, ČEZ nebo E.ON se výrazně snaží o rozšiřování dobíjecích míst. Jsou ale smluvně spojeny s konkrétními automobilkami, což by mohlo v budoucnu bránit rychlejšímu rozšíření konkurence. Česká legislativa navíc zatím nezná daňové úlevy pro majitele těchto aut. Provoz takového vozu je tak zatím spíše v rovině firemní propagace.