Titulní obrázek

Francie zachraňuje PSA - automobilový průmysl v krizi

Francouzská vláda hledá záchranná opatření. Národní automobilový průmysl totiž v současnosti nezažívá nejlepší časy.

Francouzská vláda řeší dilema - podrobit automobilový průmysl tvrdé restrukturalizaci nebo se pokusit zachránit co nejvíce pracovních míst? Francouzský ministr financí Pierre Moscovici na začátku července prohlásil, že země musí zajistit strukturální opatření, která přispějí na pomoc automobilovému průmyslu, jenž se ocitá v krizi. Jedné z hlavních továren totiž hrozí uzavření.

 V rozhovoru pro zpravodajskou televizní stanici BFM v neděli 8. července dále řekl: „Plán na záchranu strategického automobilového odvětví, který si prošel i premiér Jean-Marc Ayrault, bude odhalen příští měsíc včetně opatření na záchranu pracovních míst v továrně koncernu PSA / Peugeot-Citroën nedaleko Paříže. Nesmíme tento druh průmyslu opustit. Máme v PSA důvěru a budeme hledat vyvážená řešení, která jsou zároveň uctivá k pracovním místům.“

Moscoviciho domovský volební obvod se mimochodem nachází na francouzském východě. Ten sice s metropolí nemá nic společného, ale výrobních závodů automobilek je tam mnoho. Navíc se o dění v tomto oboru sám ministr velmi zajímá. Předsedal dokonce skupině ACSIA, která sdružuje právě regiony s automobilovou produkcí. Tato organizace vydala letos v červnu zprávu, která vyzývá k záchraně výroby nových aut. Jak? Nejlepší bude, když závody začnou chrlit menší vozy. Je také nutné si vyšlápnout na velké znečišťovatele ovzduší a pořádně je zdanit.

Povinné ručení online: neobíhejte pojišťovny a nezvěte si domů pojišťovací poradce? Využijte sjednání povinného ručení online přes internet. Ušetříte drahocenný čas, v kalkulátoru pojištění naleznete optimální sazbu pro vaše vozidlo a navíc výrazně ušetříte.

Francouzští výrobci dvoustopých vozidel sami čelí vysokým nákladům na pracovní sílu, které pochopitelně snižují jejich konkurenceschopnost. Přitom klesající evropský trh je nutí naopak výdaje snižovat. Doplácejí na to závody i jejich zaměstnanci. Dny továrny PSA v Aulnay-sous-Bous nedaleko Paříže, o které se Moscovici trochu nekonkrétně zmínil, jsou tak již zřejmě sečteny. Definitivní rozhodnutí o jejím uzavření padne v nejvyšším vedení PSA ještě v červenci.

O práci přijde až 3,5 tisíce lidí, dalších 10 tisíc je zaměstnáno u subdodavatelů. V pátek 6. června koncern oficiálně popřel zprávu, že požádal francouzskou vládu o úvěr. Společnost přitom v předběžném přehledu svých hospodářských výsledků za první pololetí uvedla, že její celosvětový odbyt spadl o 13 %. Automobilový průmysl obecně se v zemi galského kohouta stává symbolem průmyslového úpadku. A to je dost smutné. Nachází se tudíž v centru debaty o obnovení své konkurenceschopnosti. Navíc se chystá summit o sociálních záležitostech a sdružení zaměstnanců CGT zde hodlá vystoupit s tím, že práci ztratí celkem ne 10 nebo 14, ale 75 tisíc lidí!

Šéfka pro změnu unie zaměstnavatelů MEDEF Laurence Parisot uvedla v rozhovoru pro rozhlasovou stanici Europe 1: „Francie by měla následovat příklad amerického prezidenta Baracka Obamy, který krachujícím automobilkám General Motors a Ford řekl, že přísun financí od vlády, potažmo daňových poplatníků je závislý na restrukturalizaci tohoto odvětví. Každý musí pochopit, že pokud chceme, aby se naše firmy staly efektivními a do pěti let patřily mezi silné světové lídry, musíme přijmout tvrdý plán restrukturalizace.“