Titulní obrázek

Francouzská auta v Anglii zabrzdí i spolujezdec

Když začal zaměstnanci úklidové firmy v anglickém Kentu zničehonic prudce brzdit jeho Citroën C3 Picasso v rychlosti 110 km/h, jen těžko mohl tušit, co to bude znamenat pro francouzské značky v Anglii. A to hned pro tři automobilky, které pro ostrovní trh musely přestavět své modely na pravostranné řízení.

Brzdy totiž nesešlápl řidič, ale jeho spolujezdec, který o tom vůbec nevěděl. Na přepážce mezi motorovým prostorem a kabinou totiž zůstal zabudovaný hlavní brzdový válec, který měl po přestavbě na britskou stranu řízení obsluhovat pochopitelně pouze řidič. Jenže u spolujezdce zůstal brzdový válec přikrytý jen měkkým podlahovým krytem, přes který ho lze zmáčknout. A začít i hodně zprudka brzdit.

Zaměstnanci prohlédli i další dva C3 Picasso, které mají ve vozovém parku firmy, a všude to bylo stejné. Zavolali tedy reportéry investigativního pořadu BBC Watchdog a ostuda byla na světě. BBC navíc otestovala další dva stejné citroëny, které dealeři nabízeli k prodeji na jihovýchodu Anglie. Se stejným výsledkem.

Tím ale celý příběh neskončil. Do redakce BBC napsali majitelé dalších francouzských automobilů, které trápil stejný problém. Novináři se za některými z nich vydali. Mezi vozy byly například Citroën C3, Renault Scénic nebo Peugeot 206.

Výsledek překvapil i technika, který auta kontroloval. "Ukázalo se, že je možné zaktivovat brzdu od spolujezdce u osmi rozdílných modelů tří různých automobilek," zněl jasný verdikt. Podle Marka Browna může tento problém postihnout něco mezi čtvrt až půl milionem aut.